De Amerikaanse taxidienst geeft amateurchauffeurs van de verboden taxidienst UberPOP lokpremies van 100 euro om meer particulieren te werven voor de dienst in Nederland.
Afgelopen week oordeelde de voorzieningenrechter dat de dienst UberPOP, waar particulieren taxitritjes kunnen aanbieden, illegaal is in Nederland.
Uber moet nu bij elke overtreding een boete van 10 duizend euro moet betalen, tot een maximum van 100 duizend euro.
De rechter ging mee in de stelling van de de Inspectie Leefomgeving en Transport, dat het faciliteren van ritjes door particuliere chauffeurs via de applicatie UberPOP een vorm van illegaal taxivervoer is. Uber liet meteen al weten in beroep te gaan.
Lokpremie 100 euro chauffeurs UberPOP
Directeur Niek van Leeuwen van Uber Nederland gaat zelfs een stap verder. Particulieren die autoritjes aanbieden via UberPOP krijgen een startpremie van 100 euro, zo laat hij donderdag weten aan het AD. Hiermee wil UberPOP meer chauffeurs werven in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, de drie steden waar de dienst actief is.
Bestuurders die worden gesnapt door de politie riskeren echter een boete van 1.500 euro, als ze geen taxivergunning hebben. Het risico voor aspirantchauffeurs blijft dus aanzienlijk, ondanks de lokpremie.
Uber is wereldwijd omstreden. De Californische startup, waar investeerders een waarde van zo'n 40 miljard dollar aan toekennen, probeert traditionele taximarkten open te breken door vraag en aanbod via de app Uber bij elkaar te brengen. Reguliere taxidiensten protesteren daar fel tegen.
Klacht bij Europese Commissie
Met de dienst UberPOP gaat het bedrijf een stap verder. In verschillende landen loopt Uber hierbij tegen juridische grenzen op. Zo bereidt Frankrijk een speciale wet voor om UberPOP te verbieden. Uber heeft hierover echter een klacht ingediend bij de Europese Commissie, zo meldde persbureau AFP donderdag.
Ander gevoelig punt is een verkrachtingszaak in New Delhi, waarbij een Uber-chauffer een 25-jarige vrouw zou hebben aangerand. De chauffeur was al eerder aangeklaagd wegens verkrachting.
Uber kijkt nu naar betere manieren om chauffeurs te screenen, berichtte zakenkrant The Financial Times donderdag. Daarbij wil het bedrijf biometrische technieken en stemidentificatie inzetten om de identiteit van chauffeurs te koppelen aan strafdossiers. Maar dit alles staat nog in de kinderschoenen en regulering van identificatiesystemen kan sterk verschillen per land en per jurisdictie.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl